Monday, June 13, 2011

SAAT LAFAZ SAKINAH, DETIK AMANAH BERSAMA


Menjadi keutamaan cinta kerana Allah, sebagaimana hadis yang dituturkan melalui lidah suci Rasulullah s.a.w.

Daripada Abu Muslim al-Khaulani daripada Mu’az bin Jabal r.a, ia berkata:
“Aku mendengar Rasulullah s.a.w menceritakan daripada Tuhannya dengan sabdanya: ‘Orang yang bercinta kerana Allah berada di atas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali NaunganNYA.’ ”
 (RIWAYAT MUSLIM)


SALING MELENGKAPI


        Maha Suci hanyasanya layak buat Allah. Yang menciptakan makhluk berpasang-pasangan. Langit pasangannya bumi. Lautan pasangannya daratan. Lelaki pasangannya wanita. Suami pasangannya isteri. Perkahwinan itu saling melengkapi, saling beperanan dan saling membantu. Fitrah semulajadi Kurniaan Ilahi, diterjemahkan dalam ikatan yang direstui. Bermula ‘Saat Lafaz Sakinah’, maka bermulalah ‘Saat Memikul Amanah Bersama’. “Rumahku, Syurgaku” menjadi impian semua, bukan angan-angan semata. Hingga Amanah berkeluarga disanggupi bersama, sepenuh hati dan jiwa.  



Baitul Muslim selamanya tidak akan harmoni jika suami hanya sentiasa meminta-minta untuk mendapat layanan dan ketaatan daripada Isterinya. Sedangkan dia sendiri mengabaikan amanah sebagai suami seadanya. Begitu juga buat isteri, hanya merayu-rayu belaian, perhatian dan pimpinan suaminya sedangkan dia sendiri tidak melayan dan apatah lagi taat pada suaminya dengan baik. Oleh sebab itu, suami dan isteri harus ikhlas memberi tanpa mengharapkan balasan. Memberi kerana menghargai, tanpa harap balasan penghargaan. Memberi kerana kesan Mahabbah demi menggapai Mawaddah, Sakinah dan Rahmah. Dan sebenarnya, mereka saling memberi kerana benar-benar melaksanakan amanah dan tuntutan daripada Allah.


Semoga Allah menyatukan hati-hati kalian berdua, buat Akhi Naazir dan Ukhti Solehah. Bunga-bunga cinta indah memekar bermula disaat menyemai benih Iman kepadaNYA. Menjadi harap dan pinta hanya padaNYA. Hanya Allah tempat harap untuk mentautkan cinta di hati kalian, dengan memenuhi syarat memperolehi CintaNYA demi cinta sesama makhluk. Dan hanya Allah tempat pinta kekuatan melaksanakan Amanah, dalam melayari Bahtera Bersama. Mahabbah dan Amanah saling melengkapi. Usah di pisah di antara keduanya.


RENCANA ILAHI



Buat teman yang belum mempertemukan jodoh buat dirimu. Yakinilah bahawa, Jodoh itu rencana Ilahi. Amat dekat, cuma belum diketemui. Allah sesekali tidak pernah salah memilih Skrip Takdir buat kita. Di setiap EpisodNYA, Allah pasti menyelitkan Mutiara Hikmah untuk kita ambil dan pelajari. Dan hanya mereka yang beriman dan berakal yang pasti memahami hakikat ini.


Buat hatimu sedang diremukkan. Jangan sesekali berikan celah kepada Nafsu dan Syaitan berperanan. Yang hanya membuatkan Imanmu terlemahkan. Perihnya duka lara bukanlah suatu isyarat Kiamat sudah mendatangimu. Cumanya, sebuah Lamaran CintaNYA buat dirimu. Ya, memang berat kerana pastinya ganjaranNYA maha hebat buatmu. Allah memutuskan hubunganmu dengan Makhluk, demi mengutuhkan ikatan denganNYA. Kan itu jauh lebih indah?


Tersenyumlah temanku  dalam kesabaran munajat panjangmu. Meskipun, hatimu disiat-siat tanpa kerelaan dan jiwamu penuh harapan dibalasi kehampaan. Dan biarpun kau dapati tiada pasangan buatmu di dunia ini. Bukan bererti Allah sedang menghukum dan murka padamu. Namun, DIA sedang menyiapkan makhluk terindah buatmu, yang sedang menantimu di Syurga. Yang setia menemani jiwamu. Syaratnya, kau juga harus persiapkan diri sebagai Mukmin Sejati. InsyaAllah…..



Rijal88
6.30 a.m, Isnin, 13 Jun 2011,
UIAM GOMBAK.





Ditulis Oleh : rijal88 // 3:23 PM
Kategori:

1 comments:

Anonymous said...

Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

Kami Yang Benar,
RAKYAT GOMBAK

MCA Youth chief Gombak YIP JIUN HANN,
Concerned father U (YIP KUM FOOK, Gombak MCA) three, four wives and rich, the case U itself,
Yip Jiun Hann, U are not Muslims we please don’t touch of Muslim’s religion and the good thing Prophet MUHAMMAD S.A.W.
Why U try generate name of PROPHET MUHAMMAD S.A.W. for bad name of benefits. U try to remember the shameful of Muslim?
If not, we'll teach U such things happen in the USA

Our sincerely,
PEOPLE GOMBAK

Followers

 
Powered by Blogger.