Saturday, February 19, 2011

SUDAH-SUDAHLAH




STOP BLAMMING, STOP CLAIMING


Sahabat-sahabat,


Hentikanlah! menyalahkan antara satu sama lain. Kerana ia bakal membongkarkan bahawa betapa jahilnya kita. Terkeliru antara hujah dan penghujahan. Terjerat antara keutamaan dan remeh-temeh. Terjerut antara perkara dasar dan furu’(ranting). Hentikanlah! kerana ia meruntuhkan kesatuan antara kita. Melunturkan warna-warni ukhuwah yang telah kita warnai.


“Kau Salah!! Mereka Salah!!”, Si A Meninggikan suara.


“Habis tu Kau Betul Sangat!!”, Si B turut menyerlahkan keegoannya.


Apa yang mahu di kritik? Kerana jelasnya kesalahan mereka. Ataupun mahu di gelar diri terlalu sempurna?


Sedar atau tidak, pada sesetengah situasi mereka yang hanya lantang mengkritik adalah dua kali lebih teruk daripada mereka yang di kritik. Mengapa? Kerana mereka telah mengulangi kesilapan yang sama secara berulang, biarpun telah menyedarinya. Dan mereka hanya lantang mengkritik tanpa datangkan alternatif sebagai solusi dan penambahbaikan.


Sahabat-sahabat,


Bukannya tiada langsung ruang untuk mengkritik. Bukannya niat mahu mencantas sama sekali mereka yang mengkritik. Bahkan tiada salahnya mengkritik. Tapi biarlah kena pada cara dan tempatnya. Malah pintu diskusi sentiasa terbuka luas. Medium perbahasan pula mengalu-alukan mereka yang mahu dan mampu berbahas secara beretika.


Sebaiknya jadilah pengkritik yang beretika. Yang mengambil kira aspek susunan kata-kata, kondisi semasa, content dan context pula biarlah berseiringan. Yang mana adab dan disiplin dalam berbahas dijadikan sebagai polisi dan rujukan.


LETS START WORKING


Marilah sama-sama merenungi maksud disebalik FirmanNYA:


Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu jadilah kamu kerana nikmat Allah orang-orang yang bersaudara, dan kamu telah berada ditepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripadanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepada kamu agar kamu mendapat petunjuk”

(Surah Ali Imran, Ayat 103)


Baikilah dan kukuhkanlah hubungan kita dengan Allah. Nescaya baiklah hubungan kita sesama manusia. Bahkan bertambah eratlah tautan hati kita dengan mereka. Bersama-samalah kita bersatu di atas persamaan. Kerana di sana masih terlalu banyak persamaan antara kita. Maka satukanlah fikiran kita, satukanlah gerak kerja kita, kerana bersatunya kita kerana Akidah Yang Sahih.




Rijal88

6.45 pm, Sabtu, 19 Februari 2011

UIAM Gombak

Ditulis Oleh : rijal88 // 6:44 PM
Kategori:

0 comments:

Followers

 
Powered by Blogger.