Sunday, December 5, 2010

KANAK2 RIBENA & SPAGHETTI



Alhamdulillah, semalam selamat tiba di wilayah Selangor, atau lebih tepat lagi Puncak Alam. Penerbangan bersama ‘Insan Teristimewa’, Bondaku Tercinta, memakan masa lebih kurang 40 minit. Banyak Berkat dan Hikmahnya berkelana bersama Bonda, antarenya All The Cost Are Fully Supported by Bros n Sis..ngeee~*(tp itu bkn tujuan utamanya).


Seperti biasa, Konflik Perebutan 4 Penjuru berlaku. Yang pasti bukan perebutan Takhta, Harta dan Wilayah. Tapi, perebutan Bonda, yang tunggal. Pelbagai tawaran dan pakej2 istimewa yang memikat ditawarkan. Haha, harapnya kalian dapat berlapang dada yer, agreement is agreement. Berbalik kepada persetujuan asal.


“First Chop, first Turn”


Yang pastinye aku masih terkial-kial dan berkelana. Belum berumah. Juga belum berumah tangga. Hanya mengikut Bonda kemana-mana.


KANAK-KANAK RIBENA


* Nurul Iffah & Nurul Natheema

Baru separuh hari menjadi Kanak2 Sitter sudah memenatkan. Bagaimana pula tanggungjawab sepenuh masa? Amanah yang pasti, buat yang mengerti.


Baru ku sedar, semenjak 1-2 tahun kebelakangan ni, minatku pada kanak-kanak semakin kuat. Anugerah yang dikurnia buat setiap insan. Jadi, tiada lagi Pok Su yang berwajah menakutkan, unfriendly dan sukar diajak bermain. q(*O*,)p



* Nurul Natheema, English kamu lebih baik dariku. Terpaksa akur. Tapi pelat kamu masih bau2 Afrika. Manakan tidak, 3-4 tahun lahir dan membesar di sana.


Tahniah kanak2 ribena, kalian telah berjaya menambahkan lagi koleksi parut diwajah Pok Su, yang memang sedia menjambu. :-P


Suka bersama kanak-kanak. Amat mendamaikan, tiada rusuhan di jiwa, tiada ributan dihati dan terasa perlahan diri dirawat dengan sifat sabar, lemah-lembut dan sayang. Secara jujur, jauh di sudut hatiku mahu segera menimang cahaya mataku sendiri. Namun, ternyata masih gagal menunaikan hak buat anak-anak, iaitu mencari Ibu yang Solehah, buat ketiga kalinya. :-)


Takdir Allah mengatasi Tadbir makhlukNYA. Percayalah, Ketentuan dan Pilihan Allah adalah yang paling terbaik buat hamba-hambaNYA. Sungguh, HikmahNYA amat meluas. Hanyasanya kemampuan hamba2NYA yang terbatas bagi menerokainya.

**********

Pada kondisiku kini, amanah semakin bertambah. 26 orang anak2 buah(InsyaAllah bkl brtmbh lagi 2org) daripada pelbagai golongan. Bermula di awal kelahiran, peringkat tumbesaran, sekolah rendah, remaja hinggalah di alam kampus yang menjengah kedewasaan.


Tidak begitu mudah. Tetapi tidak mustahil.


SPAGHETTI ALA SOUTH AFRICA



Hoho, hari ni sempatku belajar resepi baru daripada kakakku. Spaghetti ala South Africa. Mahu segera membikinnya sendiri di Mahallah(asrama). Sebagai sajian istimewa buat sahabat2 dan melihat reaksi yang pelbagai dari mereka. Di hometown pula, sempat mempelajari cara2 membuat Kek Coklat dan Kek Batik.


Erm, tengok makanan ingat sahabat2. Teringat detik bersama makan dalam talam. Percikan Ukhwah biarpun hanya pada sebuah talam. Talam sebagai medan pemupuk rasa Ithar(mengutamakan shbt) dan Tadhiyyah(pengorbanan). Dan bukannya berkonsepkan, siapa cepat dia boleh makan lebih atau siapa lambat perlu basuh talam.



“UKHUWAH ITU TIDAK HANYA PADA UCAPAN. MAKA, BUKTIKANNYA MELALUI PERBUATAN DAN IRINGAN DOA SELALU. DAN BERSAHABATLAH KERANA ALLAH.”

Ditulis Oleh : rijal88 // 11:52 PM
Kategori:

6 comments:

panah hijau said...

ehem2..simpan2 la ckit..xpo,ank sdaro pun anok jgk..

Huda Idris said...

knape manusia slalu laju kalau bab makanan. wondering.

THELaksamana said...

membina imej poksu yang baru nampaknya

rijal88 said...

panah hijau>> "sama tapi tak serupa"

Darul>> Misteri2..mayB bleh bwt FYP ttgnya..:-)

THELaksamana>>Nyuk2!!

Anonymous said...

Insya Allah balik nnt aplikasi ilmu tu ya..hehe

rijal88 said...

Kanda Kamil>> I'Allah n pstinya knda menuai faedahnya.

*RUMATEKU, jgn di lupa PROJEK MEGA kite, pstikn praktis scukupnya!

Followers

 
Powered by Blogger.