Friday, December 10, 2010

COMPLETE & UNCOMPLETE HOMEWORK


Bermula tanggal 16/11 hingga ke saat ini, kira-kira lebih 3 minggu aku berHoliday. Hooreeyy!!!


Apa yang pasti, telah aku tekadkan azam agar senggang waktu kali ini biar lebih Bermanfaat dan Bermakna. Biar meninggalkan bekas yang mendalam dan jejak yang boleh dijejaki. Makanya, aku telah menetapkan beberapa HOMEWORK yang perlu di sempurnakan dalam suatu tempoh.


“NO HIBERNASY, NO OVER REST, NO WASTING TIME, NO OVER LEMAK”



COMPLETE HOMEWORK


-Berbakti dan luangkan waktu bersama Bonda. Begitu banyak detik-detik yang indah tika bersama bonda. Peluang meraih Redha Allah melalui Redha Bonda. Pintu ‘Pembaktian’ terbuka tiap detik. Biarpun hanya pada bermanis muka. Dikira ‘Berharga’ di sisi Allah. Hati terasa teramat nyaman dan kondisi kesihatan pula amat stabil sepanjang berdamping dengan Bonda. Inilah Keberkatan dan Hikmah yang dikurniakan Allah buat Insan yang bergelar IBU. Subhanallah…


-Menziarahi ‘Pusara Ayahanda’. ALFATIHAH buat Allahyarham Hj Wan Ismail b Wan Mahmood. Moga2 Ayahanda ditempatkan bersama Orang2 Soleh, awliya’,Syuhada’ dan Para Nabi. AMIN


-BerUsrah bersama Sahabat2 Kampung.




-Pengijazahan Angkatan Kedua Seni Gerak Batin(Silat al-Fatih) dan menghadiri Ijtima’ Haylalah.


-Mengisi Rohani dengan pelbagai siri2 Kuliah dan Talaqi Kitab.


-Pengijazahan ‘Spaghetti Ala Cape Town’, ‘Kek Coklat’ dan ‘Kek Batik’. TQ to My Sisters.


-Menghadam buku-buku yang terpilih




UNCOMPLETE HOMEWORK


-Bergotong-royong dalam mendirikan ‘PASTI’ baru di kampungku. Berjarak hanya kira-kira 200 meter dari rumahku. Tidak dapat bersama kerana menemani Bonda ke KL.




-Expedisi bersama Bonda ke rumah abang2 & kakak2 di Area Selangor. 5 Sumenye. Hanya satu rumah sahaja yang sempat aku temani Bonda. Yang pasti kini, Bonda sedang ‘Makan Angin’ bersama Kakak sekeluarga di Penang. Wah bestnya…tapi tak dapat join, cuti da nak abes. Jadinye aku pula ‘Terbuang’ di UIA.


-Proses menggiatkan ‘pembiakan komposisi‘ tubuh badan. Hanya mencapai 3/10kg yang ditarget. 30% achieved!


-Tasmi’ kembali Ayatul Quran (hanya berkesempatan tasmi’ 6/9 juzuk). InsyaAllah, dipermudahkanNYA dpt disempurnakan selebihnya di UIA. Aku meletakkan Target 15 Juzuk dihafal sebelum Grad.




-Merisik dan Melamar. Alhamdulillah pada awalnya berjalan lancar. Namun di pertengahan jalan, sekali lagi atau ketiga kalinya terpaksa menelan liur yang pahit, hati merintih lagi dan membujuk diri agar terus percaya bahawa:


“Kita Merancang, Allah juga Merancang. Dan Allah sebaik2 Perancang. Takdir Allah mengatasi Tadbir Hamba2NYA. Teruskan Usaha, Doa, Tawakkal dan Redha

q(@O@,)p


“MEMANFAATKAN DAN MEMAKNAKAN DETIK WAKTU”



Rijal88

IIUM GOMBAK

10 Disember 2010

1.00 AM

Ditulis Oleh : rijal88 // 2:21 AM
Kategori:

0 comments:

Followers

 
Powered by Blogger.