Monday, November 29, 2010

SALAM AL-FATIH

SUFISM MARTIAL ARTS ACADEMY (SMAC) MALAYSIA
RAUDHAH TIJANIYYAH

Kutan Tengah,
(Lorong Masjid Kutan)
16250 Wakaf Bharu,
Kelantan - Malaysia.

Alhamdulillah sepanjang 4 hari bermula Khamis hingga Ahad, Allah telah permudahkan urusan aku bagi Pengijazahan Angkatan Kedua Seni Gerak Batin(Silat al-Fatih) dan Ijtima’ Haylalah.




Silat al-Fatih merupakan Seni Tajalli Ilahi dari manifestasi Tijaniyah yang secara khususnya merupakan warisan Khatamul Awliya' Sayyid Asy-Syeikh Ahmad At-Tijany radhiyallahu 'anhu yang mempunyai Sanad yang benar dan bersambung silsilahnya kepada Sayyidul Wujud shallallahu 'alaihi wasallam.




(Foto: Sayyidi Ahmad Al-Hadi Al-Hasani Al-Maghribi sedang menandatangani plat perasmian Zawiyah Khatm ul-Awliya' yang merupakan Zawiyah Pusat bagi Thariqah Tijaniyyah Malaysia)


SILIBUS LATIHAN



Dalam melahirkan Ikhwan Gerak Rahsia Batin (Silat Al-Fatih) yang benar-benar sempurna, bentuk latihan merangkumi LIMA (5) PANJI yang bersifat metodologi yang diterapkan dalam TIGA (3) MAQAMAH iaitu:


PANJI MAQAMAH :

1) AL-FATIHAH

- PANJI KUNING : SENI OLAH TEMPUR

- PANJI MERAH :SENI TEMPUR TANPA SENJATA

2) AL-FATIH

- PANJI PUTIH : SENI TEMPUR BERSENJATA

3) AL-FATH

- PANJI HITAM : SENI TEMPUR TAKTIKAL

-PANJI HIJAU :SENI RAHSIA TEMPUR




SILIBUS TAMBAHAN (SHINOBI-NINJA)


Silibus Alternatif Seni Gerak Rahsia Batin (Silat Al-Fatih) yang terdapat di dalam Sufism Martial Arts Academy (SMAC) ialah Sufi Ryu Ninjutsu (Seni Beladiri Ninja Aliran Sufi). Rahsia-rahsianya dimasukkan di dalam Panji - Seni Tempur Taktikal sebagai pendedahan kepada ikhwan terhadap teknik-teknik sulit yang lazimnya diguna pakai oleh para ninja atau sekarang sebahagiannya telah diterapkan ke dalam pasukan-pasukan elit komando dsb.


Bagaimanapun, Sufi Ryu Ninjutsu yang mana ia merupakan satu-satunya aliran yang terdapat di SMAC punyai keunikan yang tersendiri yang tidak terdapat dalam mana-mana aliran ninja lain di dunia. Ini kerana sifat SUFI yang diterapkan di dalamnya menghasilkan nilai seni yang tersendiri yang berakar kepada prinsip-prinsip spritualisme.




[Foto: Sensei - Sufi Ryu Ninjutsu dari Malaysia (bertopeng) bersama Sensei - San Moon Ryu Ninjutsu dari Indonesia (tengah) sewaktu sesi latihan bersama di Dojo Ninjutsu Indonesia Club (NIC) di Jakarta, Indonesia. Latihan bersama berkenaan secara tidak langsung mewujudkan jaringan dua hala antara Malaysia-Indonesia yang akrab]

Ditulis Oleh : rijal88 // 12:14 PM
Kategori:

0 comments:

Followers

 
Powered by Blogger.