Thursday, November 4, 2010

LIHAT ALAM, INGAT ALLAH


Firman Allah s.w.t:

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir(berdampingan); yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi. ” (al-Furqan:53)

Lihat alam ini, seluruh isinya diciptakan dan diperlihatkan kepada manusia. Dengan tujuan manusia dapat memanfaatkannya. Malahan sebagai ‘wasilah’ bagi mengenal Maha Pencipta, Allah Rabbul Jalil. Benar, Alam adalah ‘Karya’ Allah yang memperlihatkan KeagunganNYA, bagi manusia yang mahu mengenali dan mencintai Penciptanya.

Lihat alam yang begitu sistematik susunannya. Mustahil tiada Pengaturnya. Mustahil semuanya berlaku secara kebetulan. Bahkan, rasional dan logik akalnya menolak alam ini terjadi dengan sendirinya, tanpa yang menjadikannya. Kalimat yang selalu diulang-ulang oleh guru-guru yang mengajar ilmu Tauhid adalah; “Buktinya ada Allah adalah adanya Alam ini”.


Gambar-gambar tersebut memaparkan wujudnya sungai di dasar lautan. Apa yang menakjubkan adalah apabila ‘rasa’ kedua-kedua air tersebut langsung tidak bercampur antara satu sama lain. Seolah ada dinding dan membran yang membatasi kedunaya. Subhanallah!

Gambar-gambar tersebut dirakamkan oleh Mr. Jacques Yves Costeau, seorang ahli Oceongrapher dan ahli selam terkemuka dari Perancis(sering membuat filem dokumentari tentang alam dasar laut untuk ditonton diseluruh dunia).

Alhamdulillah, beliau telah mendapat Hidayah setelah ‘persoalannya’ tentang fenomena tersebut dijawab dan ditafsirkan oleh seorang Profesor Muslim yang membacakan Qalamullah yang mencritakan fenomena tersebut. Allahu Akbar!


CRITICAL THINGKING

Prof. Dr. Hamka, pujangga dan Ulama Nusantara yang tersohor, pernah berkata:

“Hujung akal pangkal agama”.

Maksudnya, kemuncak fikiran yang paling tinggi akan menemukan seseorang manusia pada asas dan terasnya yakni agama(nilai Tauhid).

Firman Allah yang bermaksud:

“Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan Dialah yang mengatur pertukaran malam dan siang. Apakah kamu TIDAK BERFIKIR mengenainya?”(al-Mukminun:80)

Dalam konteks ini Imam Ibnu Kathir telah berkata:

“Sebahagian Ulama berpendapat, sesiapa yang mengamati langit yang luas dengan bintang-bintang, bulan dan matahari yang beredar di atas paksinya tanpa henti, kemudian memerhatikan laut yang mengelilingi tanah daratan, kemudian melihat bumi serta gunung-ganang yang tertancap di atasnya, kemudian memerhatikan sungai yang mengalir, disamping pelbagai haiwan serta tumbuh-tumbuhan akan memperoleh BUKTI mengenai KEWUJUDAN Tuhan Yang Maha Pencipta lagi Maha Agung dan Maha Bijaksana”

Hakikatnya Alam ini adalah karya Tuhan yang sentiasa berinteraksi dengan manusia. Agar manusia memaknakan KEWUJUDAN, KEHEBATAN DAN KEAGUNGAN Allah, Maha Pencipta.

Ditulis Oleh : rijal88 // 6:22 PM
Kategori:

0 comments:

Followers

 
Powered by Blogger.