Friday, November 12, 2010

HOLIDAY’S ASSIGNMENT



Selamat ber’Holiday’ buat teman2 yang sudah berade di Hometown. Kuucapkan selamat berbakti kpd kedua ibu bapa dan keluarga tercinta. Manfaatkanlah masa satu bulan ini bagi berbakti di lapangan masyarakat. Sebelum terlambat dan biarpun masih terlalu awal, ku ucapkan “Selamat Hari Raya AidilAdha”. Sama-sama kita selami dan mengambil iktibar disebalik pengsyariatan ibadah tersebut.


Rancangkanlah masa kita dengan sebaiknya, agar setiap detik masa bermanfaat buat kita.


“Di dunia ini kita menyemai, di akhirat kelak kita menuainya”


“Sebaik2 manusia adalah mereka yang mampu memberikan manfaat kepada orang lain”


“Sekalipun tidak dapat memberikan manfaat kepada orang lain. Maka jangan sesekali menjadi penyumbang mudharat kpd orang lain”


Erm, aku telah merancang beberapa aktiviti bagi manfaatkan ruangan masa yang ada. Kerana aku mengerti bahawa setiap detik waktu itu pasti dinilai oleh Allah s.w.t.


BERMANJA BERSAMA BONDA

Ingin memaksimumkan masa sebanyak mungkin bagi mencurah bakti kepada bondaku tercinta. Sebelum ni biarpun jauh dimata namun dekat dihati. Kini dekat di mata lagi dekat dihati. Dan menjadi kewajipan ke atasku mendoakan kesejahteraan buat Ma dan Abah.


Cukup memandang wajah Ma dan mendengar suara Ma, sudah dapat mendamaikan hatiku. Inilah masenye untuk aku berbakti pada Ma. Peluang kenaikan Darjat disisi Allah kini terbuka luas; dengan berbakti kepada Ma.


Huhu, menelefon bonda 2 hari sekali, rasenye belum cukup buatku. Apa yang aku mahu; memelukmu, menciummu dan memohon restumu.


“Kusematkan,bahawa Syurgaku dibawah Redhamu”


ZIARAH PUSARA AYAHANDA

Ingin sekali menziarahi pusara Abah. Masa begitu pantas berlalu. Sudah 4 tahun abah meninggalkan kami. Ya, pasti aku berusaha dan terus berusaha untuk menjadi zuriat yang soleh buatmu. Kerna aku mengerti ‘anak soleh’ adalah aset penting buat Ma dan Abah.


“Berprinsip, tidak sesekali berputus asa, jaga solat dan jaga persaudaraan”


Itulah yang sering diulangi oleh Abah. Dan itulah yang sentiasa aku pasakkan pada diriku.


CHENGHO INTERNATIONAL EXPO

Tugasku sebagai sebagai “Web Designer” bagi website ni (http://www.chenghoexpo.com.my/) sudah aku ‘completekan’. Gaji pom dah masuk. So, aku serahkan pula kepada “Web Developer”bagi mengurusknnya pula.


“This is my First Mega Job”.


Saat-saat kritikal dalam menyiapkannya. Huhu, banyaknya karenah ‘customer’, sering diganggu pukul 3-4pagi. Sungguh memeritkan, belum lagi termasuk waktuku sedang berkuliah. Laptop dan cik BB(BroadBand) sentiasa dikendong bersama. Yeah, memang penat dan perit.


Nak tak nak inilah bidang aku. Hehe, tapi ini hanyalah ‘Part Time’. Sebenarnya aku mahu jadi ‘Lecturer’. Mahu jadi ‘Murabbi’ kepada adik2 kampus dan bergiat aktif dalam berbakti di lapangan masyarakat.


“Stress in studying, studing in job….quite different”


SILAT AL-FATIH

Lama sungguh tidak mempraktikkan seni bela diri. Jadi inilah masa yang ditunggu2. Ada sapa2 lagi yang berminat, so boleh la join sekali. Maklumat lanjut sila layari:

http://silatfatih.blogspot.com/


HAFAZAN

Otak makin tumpul dan berkarat. Sudah tidak mampu menanggung bebanan taklifat yang ter’postpone’. Mahu mengulang semula hafazan yang berjuzuk2 mencurah keluar sepanjang di UIA. Bukan tidak cukup masenye, tapi masih gagal memanfaatkan masa dengan baik.


“Mahu menjadi asbab Syafaat buat Ma, Abah dan Saudara2ku dengan berwasilahkan hafazan Al-Quran”


COOKING

Mahu menyambung lagi ‘Kursus Memasak’ besama Ma dan kakak2ku yang comel. Pasti kamu semua tidak sabar menunggu kepulanganku nanti. Huhu mau jadi suami yang mithali; skill memasak juga termasuk dalam kriteria. Juga dalam proses mencipta ‘secret recipe’ khas buat ‘Bidadariku’. Ngeee~*


USRAH BERSAMA BUDAK2 KAMPUNG

Aku kangan bangat sama kamu kanak2 ribena. Jom kita berusrah lagi. Banyak yang inginku “sharing2” bersama kamu sume. Dan tidak sabar2 lagi mendapatkan hikmah dan pengalaman daripada ‘Orang2 Lame’ dikampung.


KHATAM DAN HADAMKAN BUKU2 YANG TERPILIH


Tapi, sebenarnya aku masih disini, masih bertemankan buku2 dan nota2. Dengan sabar kutunggu2 final paper pada tarikh keramat, 15/11. Sudah tak sabar lagi mau pulang ke kg halaman;

al-Machangi Darul Islamika.

Wassalam

Ditulis Oleh : rijal88 // 10:06 AM
Kategori:

2 comments:

sharif said...

slamat mnunaikan assignment dgn jayanya..insyaAllah.nanti buka sem br, tolong ajar 'secret recipe' tu ye. hehe

RiJaL88 said...

I'Allah Mga2 dprmudahknNYA...

Afwan ya akhi, "Secret Recipe" tu specially brought 2 my "Bidadari" ...huhu

{|:-)

Followers

 
Powered by Blogger.