Tuesday, November 16, 2010

BELUM BERAKHIR



Jantungku bagai ditusuk-tusuk. Peluh dingin membasahi bajuku. Kepalaku berdenyut-denyut, sakitnya bukan main. Mataku kabur dan mulai menggelap. Air mata manjaku menitis lagi. Tangan-tanganku terketar-ketar dan kebas. Badanku makin melemah. Tiada lagi kalimah-kalimah yang dapatku zahirkan dari penaku. Tidak lagiku mampu menggengam biarpun sebatang pena. Semuanya sudah sampai limitnya. Haruskah aku berhenti disini?


Allah…ia datang lagi, tetamu langsung tidakku undang. Sesekali tidak bertolak ansur dan tidak beradab menziarahiku. Ia semakin pantas menyerangku, makin susah diramal kehadirannya. Sekali lagi aku harus melayaninya.


“Sofware Engineering Examination”, aku harus menyiapkannya. Aku harus sempurnakannya. Ini adalah ‘last paperku’. Berikanlah aku kekuatan. Kesabaran untuk bertahan.


Tidak, sekali lagi aku terpaksa mengalah. Biarpun masa masih berbaki 1 jam setengah. Biarpun aku hanya sempat menyiapkannya separuh. Tapi, Ahhh…


Langkahku pantas menuju IIUM Health Centre, my nose start bleeding. Tempat yang aku benci untuk bertandang, namun ia selalu merinduiku dan selalu pula menggodaku bagi mengunjunginya. Sedetik terlambat, akibatnya aku sendiri sedia mengetahuinya.


Pain Killer Injection, ole-ole buatku. Hadiah selama 12 jam untukku berehat. Badan manja perlu dirawat.


“Ponstan”, “Maxolon”, “Cafergot” dan “Pain Killer”. Kalian melemahkan aku, kalian membunuhku dalam diam. Aku merayu, tolong pergi jauh dariku…Sekali lagi kalian tidak memprdulikan rayuanku.


Inikah rutin kehidupanku yang harus diulang-ulang. Soalnya sampai bila? Seringkali aku mengadu padaMU, sampai bilakah ia kan berakhir. Saban hari tiada sembuhnya. Malah semakin menggila sakitnya. Ya, sakitnya kini bukan lagi kepalang. Kekadang juga terpancul kalimah putus asa.


Semakin hari gerak kerjaku semakin mengecil skopnya. Rutin harianku semakin dikawal ketat. Serba-serbi terbatas. Banyak yang terhalang dan dihalang.


Sahabat-sahabatku selalu mengingatkanku:


“Zul, jangan sesekali turun DEMO…kalu x”

“Naim, mu make ubat dh ko hari ni”

“Anta xyah datang meeting yer hari ni”

“Ko pergi tido skrg. Pucat sangat dh muke ko tu”


Aku tersenyum, tanda faham.Namun, selalu pula membangkang daripada tunduk dan patuh.

******

Ya Allah…

“Bukan aku tidak mengsyukuri nikmat-nikmatMU. Bahkan aku sedar nikmat dan hikmat pemberianMU melebihi permintaan-permintaanku. Bukan aku tidak mempercayai KalamMU; ganjaran amat besar buat mereka yang Sabar dengan ujian-ujianMU. “


“Allah, sampai bila diriku harus begini. Sampai bila aku dapat bertahan. Jika inilah syaratnya bagi memperoleh RedhaMU, CintaMU. Sungguh, aku pasrah…Maka kau tetapkanlah Imanku, agarku terus dan berterusan bersabar atas ujianMU..Allah”


“Ya Allah, bantulah aku…Cuma KAU lah satu-satunya tempat aku mengadu dan meluahkan hati dan perasaan”


Ia Belum Berakhir kerana….

“Perjalananku Masih Panjang, Matlamatku Masih Jauh dan Agendaku Masih Banyak”

Ditulis Oleh : rijal88 // 2:11 AM
Kategori:

6 comments:

Anonymous said...

semoga anta tabah dlm menghadapi ujian ini..Allah syg anta..ujian hidup hanya utk org2 yg Allah kasihi..Ya Allah,bglah kekuatan shbtku ini utk melakukan amal ibadah dikala dia dlm diuji..hanya kpd MU ya Allah kami mengharap segala2nya...

Anonymous said...

"Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa sesuatu kesusahan, mereka berkata: "sesungguhnya kami adalah kepunyaan ALLAH dan kepada ALLAH jualah kami kembali."
(al-Baqarah: 155-156)

"Jadikan sabar dan solat sebagai penolongMU. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"
(al-baqarah:45)

semoga terus tabah!

THELaksamana said...

bazul,kuat!

hafizfillah said...

bazul??hahaha...poksu Naim...wat kijo utk Islam mesti diteruskan...hanya itu bekalan kita sblum berpisah dgn dunia...We Unite For Islam...CPT jom..

Kak Jie said...

doa sentiasa mengiringi..Allah merencanakan yang TERBAIK buat anda, yakinlah!

RiJaL88 said...

Anonymous 1 -->Amin...Syukrn ats Doanya

Anonymous 2 --> Benar, tiada yg lbh mmberikn motivasi n igtn mlainkn Kalamullah...

Dik Nik --> I'Allah. Zulkarnain KUAT!!!

Bidin --> huhu. rindu sama CPT. blekah??~*

ini bidin --> ( * O *)V

K.Jie --> Amiin...

Followers

 
Powered by Blogger.